کاهش وزن ممکن است علائم نوروپاتی دیابتی را بهبود بخشد

13دسامبر 2021- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Obesity منتشر شده است، کاهش وزن اضافی بدن از طریق استراتژی های تغذیه ای ممکن است به بهبود علائم نوروپاتی دیابتی کمک کند.

نوروپاتی محیطی دیابتی اندام‌ها، و بیشتر ساق‌ها و پاها را درگیر می‌کند و با بی‌حسی، گزگز یا سوزش مشخص می‌شود. این شرایط می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و در شدیدترین اشکال آن می تواند ناتوان کننده باشد. نوروپاتی محیطی در افراد مبتلا به دیابت به دلیل آسیب عصبی ناشی از افزایش سطح قند خون در طول زمان ایجاد می شود. درمان‌های کنترل درد برای درمان این بیماری وجود دارد، از جمله داروهای تجویزی خوراکی و همچنین درمانهای موضعی از جمله چسبی که کپسایسین را آزاد می‌کند(ماده‌ای که از فلفل تند به دست می‌آید). برای درد شدید ناشی از نوروپاتی دیابتی، ایمپلنت تحریک نخاع نیز در ایالات متحده تایید شده است. در حالی که نوروپاتی محیطی می تواند به خودی خود ناتوان کننده باشد، ممکن است خطر زخم پای دیابتی را نیز افزایش دهد - زخم هایی که به راحتی بهبود نمی یابند، که در شدیدترین موارد می توانند منجر به قطع انگشتان پا، یا قسمتی از پا یا کل پا شوند. نوروپاتی همچنین با زوال شناختی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

در این مطالعه، محققان به بررسی اثرات کاهش وزن ناشی از رژیم غذایی بر علائم نوروپاتی محیطی دیابتی در افراد مبتلا به چاقی شدید پرداختند. 72 شرکت‌کننده با میانگین سنی 50 سال، مطالعه را تکمیل کردند. شرکت‌کنندگان شروع به مصرف یک وعده غذایی جایگزین[1] حاوی 800 کالری در روز به مدت 12 هفته کردند، سپس رژیم آنها به وعده‌های غذایی جایگزین حاوی 1200 تا 1500 کالری در روز برای مدت دو سال تغییر کرد. محققان پیامدهای مرتبط با نوروپاتی را از چند جهت اندازه گیری کردند، از جمله تراکم فیبر عصبی در ران و ساق پا، همچنین مطالعات هدایت عصبی، و تست حسی انجام شد و افراد به پرسشنامه هایی در مورد علائم و کیفیت زندگی خود پاسخ دادند.

کاهش وزن با بهبود نوروپاتی دیابتی مرتبط است

پس از دو سال، شرکت کنندگان به طور متوسط ​​12.4 کیلوگرم از وزن بدن خود را از دست دادند. آنها همچنین شاهد بهبود در معیارهای متابولیکی مختلف، از جمله قند خون و چربی های خون (کلسترول و تری گلیسیرید) بودند. در حالی که تراکم فیبر عصبی به طور کلی تغییر قابل توجهی نداشت، شرکت‌کنندگان بهبودهایی را در نحوه ی ارزیابی نوروپاتی خود در پرسشنامه‌ها - از جمله تأثیر آن بر کیفیت زندگی آنها - و در تست‌های حسی مشاهده کردند.

محققان خاطرنشان کردند که در حالی که آنها بیشتر به ارزیابی اثرات کاهش وزن ناشی از رژیم غذایی بر علائم نوروپاتی پرداختند، اما بهبودهای مشاهده شده در سلامت متابولیک نیز در این افراد قابل توجه بود. آنها همچنین خاطرنشان کردند که تراکم فیبر عصبی در افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی در طول زمان بدتر می‌شود، بنابراین عدم تغییر قابل توجه در تراکم فیبرهای عصبی در واقع می‌تواند به عنوان یک بهبود محسوب شود. محققان نوشتند: با توجه به اینکه مطالعات پیشین کاهش تراکم فیبر عصبی را در طول زمان نشان داده اند، کاهش وزن ناشی از رژیم غذایی ممکن است این پیشرفت را متوقف کند، اما آزمایش‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نقش کاهش وزن در این فرآیند مورد نیاز است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/13/weight-loss-may-improve-diabetic-neuropathy-symptoms/

 



[1]جایگزین وعده غذایی یا meal replacement نوشیدنی، بار، سوپ یا … است که به عنوان جایگزین یک وعده غذایی جامد، معمولاً با مقادیر کنترل شده کالری و مواد مغذی در نظر گرفته می‌شود.